Wednesday, November 12, 2014

Kek Pisang yg sangat lembap dan sedap

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Petang2 ni sedap makan kek pisang yg sedap dan moist ni. Lama betul saya tak buat kek pisang ni. Biasalah saya lebih suka pisang tu di buat apam, kuih talam, bingka pisang, belebat pisang ataupun jemput2 pisang je. Kalau kek pisang ni, paling2 malas dan teringin nak makan pun...boleh beli...bnyk di jual di kedai2 ataupun di pasaraya. Macam biasalah, kalau beli anak2 tak berapa gemar, nak plk anak2 tau mama boleh buat sendiri..hi3..

Kebetulan ada stok pisang masak, jadi mama pun buatlah kek pisang ni. Lama tak buatan kek pisang sendiri, jadi jakunlah plk...sedap yg amat rasanya...nak2 bila di makan panas, sedap bahagian garing2 tu, dalamnya plk moist je. Terima kasih pd penyumbang resepi asal dan saya kopipes dari blog Azie Kitchen. Izinkan saya kongsikan resepinya kat sini pula ya. Pada kwn2 yg nak merasa tu, bolehlah cuba resepi ni...mmng sedap.


Bahan-Bahan
  • 4 biji pisang emas - lecek (saya guna 3 biji pisang montel,lebih krng dlm 1 cwn)
  • 1 cwn gula kaster/gula halus
  • 1 cwn minyak jagung
  • 4 biji telur gred A 
Bahan diayak:
  • 1 1/2 cwn tepung gandum
  • 1 sk soda bicarbonat
  • 1 sk baking powder
Bahan lain:
  • 1 sb jus limau nipis (tak letak)
  • 1sk esen vanila (guna vanilla extract)
Cara cara:
  1. Panaskan oven pada suhu 170C. Lengser mentega pada loyang. Ketepikan. 
  2. Putar gula dan telur hingga sedikit kembang. masukkan  minyak dan putar lagi dlm anggaran 3-5min @ hingga putih. Masukkan pisang dan kacau rata. 
  3. Masukkan pula tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit. Kacau sebati dengan menggunakan spatula. 
  4. Masukkan esen vanila, jus limau dan gaul sebati. Tuang dalam loyang dan bakar selama 40 -60 minit atau sehingga masak. 
Nota:
Apabila permukaan atas telah perang, saya kurangkan suhu ke 150C. Saya bakar selama 1 jam.

1 comment:

  1. asal kek pisang... mesti terliur.... tp pisang baru je habis dibuat muffin... hhehe...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails