Monday, October 20, 2014

Susu Sedap Nutri Goat Miracle 8

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Alhamdulillah....hari ni diberi kesempatan utk saya berkongsi khasiat susu kambing NGM8 yg sangat sedap. Susu ni sedap, tak berbau hamis. Pada yg belum rasa, pasti tertanya2 betul ke tak rasa susu ni yg sedap dan tak berbau hanyir/ hamis. Jujur saya katakan dan saya dah meminumnya hampir 4 bulan. Susu ni sangat sedap dan ianya memberikan tenaga pada pengamalnya. Ianya bukan sekadar susu kambing saja, NGM8 ini mengandungi 8 makanan sunnah seperti kismis, kurma, madu, saffron/za'faran, habbatussauda, buah zaitun, buah delima dan buah tin.Setiap satu ada khasiatnya yg tersendiri di gabungkan dngn susu kambing dan terhasillah NGM8 yg sangat sedap ni.

Jujur saya katakan yg mulanya saya pun ragu2 nak mencubanya sbb takut susu tu berbau. Saya mmng tak makan kambing...tu yg takut nak mencuba. Alhamdulillah bila pertama kali meminumnya, saya terus jatuh cinta dngn susu sedap ni, tak tipu punya. Rasa nak minum 2 sachet je utk satu hari sbb sedap sangat. Susu ni menjimatkan, minum satu sachet utk satu hari pun dah cukup. Harganya taklah mahal. Satu kotak tu ada 15 sachet dan harganya cuma RM4O. Ianya harga mampu milik punya. Pada kwn2 yg berminat boleh hubungi saya Yatie 013 7298872.


Kebaikan mengamalkan Nutri Goat Miracle 8
  • Merendahkan kolestrol
  • Memberi tenaga kepada ibu mengandung
  • Mengurangkan risiko jaundice pada bayi
  • Sumber kalsium yang tinggi
  • Melawaskan perkumuhan
  • Mengurangkan risiko tekanan darah tinggi
  • Menguatkan sistem imunisasi
  • Meningkatkan daya ingatan dan fokus
  • Menambahkan susu badan 
Siapa yang perlukan Nutri Goat Miracle 8

  • Pelajar
  • Ibu yang mengandung
  • Ibu yang menyusukan anak
  • Orang yang bekerja
  • Orang tua yang sakit sendi


Apam Pisang Gebu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Malam tadi merajinkan diri buat apam pisang kegemaranku. Dalam pada rajin tu ada malasnya juga. Mulanya nak kukus guna acuan kecil biar apam pisang nampak comel dan senang anak2 nak makan, takyah potong segala. Maka terjadilah apam guna acuan besar ni. Apam pisang ni dah rupa mcm kek pulak, jngn ada yg keliru ya, kalau kukus tu jadilah apam pisang, kalau adunan di bakar tu jadilah kek pisang. Apa yg penting apam pisang ni sangat gebu, lembut dan moist je. Saya suka apam ni, lembut dan gebu je.

Terima kasih pada Azita Zain berkongsi resepi, izinkan Yatie kongsikan kat sini pula ya. Terima kasih juga pd penyumbang resepi asal. Pada peminat apam pisang tu, bolehlah cuba, mmng sedap. Kak Azita pun dah banayk kali buat apam pisang guna resepi ni...mmng sedap. Jom semak resepi mudah ni.




Bahan-bahan :
  • 8 biji pisang emas / 6 biji pisang berangan - saya guna pisang yg dah di lenyek dlm 1 cwn
  • 4 biji telur
  • 1 cawan gula
  • 3/4 cawan minyak jagung / minyak masak / mentega cair
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil baking powder

Cara2nya :
  1. Panaskan kukusan. Glis loyang dengan sedikit marjerin dan taburkan tepung. Ketepikan.
  2. Ayak tepung gandum bersama soda bikarbonat dan baking powder. Ketepikan.
  3. Lenyek pisang hingga hancur dan ketepikan dulu.
  4. Pukul telur dan gula dengan menggunakan whisk hingga gula hancur.
  5. Masukkan minyak dan sebatikan.
  6. Masukkan campuran tepung dan kacau rata.
  7. Masukkan pisang yang telah dilenyek tadi dan kacau hingga rata.
  8. Tuang adunan ke dalam loyang.
  9. Kukus dengan api sederhana selama 40 minit.
Nota :
  1. Boleh gantikan tepung gandum dengan tepung naik sendiri tapi tidak perlu tambah baking powder dan soda bikarbonat.
  2. Boleh tambah cokelat urai ke dalam adunan jika suka.
  3. Jika guna acuan kecil2 dan comel2, kurang masa mengukus. 15 minit sudah memadai.

Tuesday, October 14, 2014

Pau Gebu yg sangat sedap.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Petang tadi saya buat kuih pau kegemaran keluarga. Kami sekeluarga sangat suka makan pau tapi saya jarang2 buat. Saya kdng2 cukup fobia nak buat tau, kdng2 tu cantik gebu dah paunya, bila buka penutup kukus je ada je yg tak cantik atau berkedut....tu yg malas nak buat tu, kena ketawakan Hamka je sbb kuihnya bnyk rupa, ada yg licin mulus, ada yg kedut sikit dan ada yg kedut bnyk...hi3...

Kali ni saya dah jumpa resepi yg mudah dan semestinya menjadi cantik. Rasanya sangat lembut dan cara buatnya pun mudah je. Pada kwn2 yg masih fobia mcm saya buat kuih ni, bolehlah cuba resepi ni...In Shaa Allah menjadi punya. Apa yg penting ikut sukatan yg di beri dan ikut cara2nya.Terima kasih pada rakan FB Iza Lan kerana berkongsi resepi pau ni. Menurut Iza, resepi ni beliau dpt dari seorang makcik yg baik hati yg menjual kuih pau. Terima kasih juga buat makcik tu, moga bertambah2 murah rezeki makcik. Izinkan saya kongsikan resepinya kat sini pula ya, biar ramai lagi kwn2 dpt membuat pau kegemaran keluarga yg menepati citarasa keluarga. Alhamdulillah..




Bahan-Bahan
  • 1 kg tepung gandum*
  • 1 sudu teh baking powder*(bahan bertanda * diayak bersama)
BAHAN DILARUT BERSAMA
  • 1 sudu teh garam
  • 1/2 cwn minyak masak
  • 2 1/4 cwn air
  • 11 gm yis
  • 1 sudu  makan gula
  • 2 sudu makan susu pekat manis
  • 1 biji telur
**Inti pilihan anda

Cara2nya

  1. Dalam mangkuk besar, ayakkan bersama tepung dan b.powder.
  2. Kacau bhn diatas hingga gula larut.
  3. Tuangkan sikit2 ke dlm tpng hingga menjadi doh tak melekat ditangan. Biarkan 5 minit.
  4. Ambil sedikit doh, leperkan & masukan inti pilihan, kemaskan dan alaskan dngn plastik/kertas minyak yg di potong kecil. Susun dlm loyang dan jarak2kan sedikit.
  5. Biar hingga doh naik 1 kali gnda (jngn terlalu naik, dah penuh 2 loyang pengukus saya mula mengukus)
    Kukus 7-10 minit (saya kukus 7 minit shj) balut tudung pengukus
  6. Buka tudung pengukus dan angkat kuih pau. Sejukkan di redai kek dan bolehlah di makan.
***Pastikan air betul2 mendidih bila hendak mengukus kuih pau. Balut penutup kukus dngn kain supaya air tak menitis di permukaan kuih.
Related Posts with Thumbnails