Wednesday, November 19, 2014

Apple Strudel Muffins

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Lama tak buat muffin dan cupcakes. Kebetulan pagi tadi ada jamuan akhir tahun kelas Hamka, jadi saya buatkan muffin yg sangat sedap ni. Lagipun dah lama tak makan muffin ni, terasa sedap sangat....lagi2 yg baru masak tu, sedap betul dngn haruman cinnamon powder dan rasa ketulan epal bila di kunyah muffin tu. Bahan crumble tu pun sedap garing2. Rasanya utk jamuan sklh anak2, mmng sesuai buat muffin mcm ni, nak makan pun senang. Resepi kali ni saya copy&paste dari SINI, dan kwn2 boleh juga lihat resepi lebih kurang sama dan cara2nya di SINI. Selamat Mencuba...




Bahan-Bahan- dapat dlm 25 biji muffin
  • 2 cwn tepung gandum*
  • 1 sudu kecil baking powder*
  • 1/2 sudu kecil baking soda*
  • 1/2 sudu kecil garam* (saya letak secubit je)bhn bertanda* diayak bersama
  • 1 cawan gula halus
  • 1/2 cwn butter
  • 2 biji telur
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1 1/2 cawan epal yg di dadu kecil (dlm 2 biji)
Bahan Untuk Crumble :-
  • 1/3 cawan gula perang( Dark Brown Sugar)
  • 2 sudu besar tepung gandum
  • 1/8 sudu teh serbuk kayu manis
  • 1 sudu besar mentega
Cara-Caranya
  1. Panaskan oven pada suhu 200C, sediakan muffin cup jenis keras atau alas muffin pan dengan paper cup secukupnya. Satukan bahan2 untuk "crumble", gaul rata dengan hujung jari sehingga menjadi teksture seakan2 serbuk roti yang kasar. Ketepikan.
  2. Dalam mangkuk, satukan tepung gandum, b. powder, b.soda dan garam yg telah di ayak. Ketepikan.
  3.  Dalam bekas lain, pukul mentega dan gula hingga rata. Masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati. Masukkan esen vanilla dan kacau sebati. Masukkan epal dan gaul rata guna senduk kayu/spatula.
  4. Masukkan tepung tadi ke dalam adunan mentega sedikit demi sedikit dan gaul rata, kacau satu arah sahaja. Sudukan ke dalam bekas2 yang telah disiapkan tadi 3/4 penuh.
  5. Tabur dengan crumble tadi diatas setiap muffin tadi, tekan2 sikit. Bakar 25 minit atau hingga masak. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya. 
**Epal tu buang kulitnya, buang empulur tengah dan potong dadu kecil. Boleh guna epal hijau atau epal merah. Saya guna epal Gala sbb rasanya masam manis.

Sunday, November 16, 2014

Anugerah Cemerlang 2014- Tahniah Mohamad Hamka

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Syukur Alhamdulillah....hari ni merupakan hari yg sangat gembira buat kami sekeluarga terutama saya ibu yg melahirkan. Siapa yg tak gembira dan terharu kan bila lihat kejayaan anak2. Di kesempatan ini saya nak ucapkan ribuan terima kasih pd guru2 yg mendidik anak saya, keluarga juga rakan2 yg mendoakan kejayaan Hamka. Saya amat2 menghargainya. Kebetulan peperiksaan akhir thn ni serentak dngn sekolah agama. Jadi mmng berat sikitlah. Saya sebagai ibu sentiasa pantau anak2 mengulangkaji pelajaran. Walau susah, tapi usaha utk berjaya mestilah kena lebih sikit...jadi hasilnya tentulah lebih sikitkan. Alhamdulillah, rezeki berpihak pd Hamka. Setelah bersusah payah, akhirnya Hamka dpt markah yg tinggi setiap mata pelajaran....alhamdulillah..

Syukur Alhamdulillah, Hamka dpt tempat pertama dlm kelas 3 Bijak dan dpt mata pelajaran terbaik Matematik dan Sains. Hari ni Sabtu bersamaan 15 Nov, Hamka dpt naik ke pentas utk mengambil hadiah kecemerlangannya. Perjalanannya masih jauh, semoga usaha dan kejayaan yg istiqamah dan berkekalan. Kali ni suami tak dpt serta utk meraikan kejayaan Hamka sbb ada tugasan di luar. Hamka pun faham dngn tugas abahnya yg sentiasa sibuk, tapi abahnya jugalah menjadi idola buat Hamka. Oklah kita layan gambar2 kenangan manis Hamka ya...terima kasih sekali lagi..















Friday, November 14, 2014

Bubur Nasi, Kangkung Goreng Belacan dan Sambal Totok/Tumbuk

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Bubur nasi ni sedap di makan bila2 masa je. Kalau buat sendiri puas boleh makan ulang2. Sebenarnya nak sediakan bubur nasi ni taklah susah mana, tapi tulah.,..nak buat kdng2 malas kan. Saya masak guna rice cooker je. Bila dah mendidih tu kita kacau sekali sekala supaya sebati. Lauk sampingan tu mesti ada sambal tumbuk/totok ,kangkung goreng belacan, ikan masin dan telur masin. Kalau nak tambah kcng tanah, lobak masin dan ikan bilis goreng tu....terpulanglah ya. Kali ni saya buat yg di makan je...ringkas tapi sedap. Jom semak resepinya..



Bahan2 utk Bubur Nasi
  • 2 cawan beras
  • 10 cawan air-boleh tambah air lagi kalau terlalu pekat.
  • sedikit garam
  • 1 kiub ayam Knorr
  • 2 biji kentang- dipotong dadu
Cara- Cara
  1. Cuci beras dan masak bersama 5 cawan air, sedikit garam dan kentang yg di dadu.
  2. Setelah hampir kering airnya, masukkan lagi 5 cawan air dan kacau rata. Masak sehingga menjadi bubur. Kalau kurang lembut, bolehlah tambahkan air lagi.
  3. Setelah siap, bolehlah hidangkan bersama sambal Tumbuk/ Totok and the gang. Saya masak bubur nasi ni guna rice cooker je.
Kangkung Goreng Belacan
  • 2 ikat kangkung
  • segenggam ikan bilis*- buangkan kotoran
  • 4 biji bawang merah*
  • 3 ulas bawang putih*
  • sedikit belacan*
  • 1 tangkai lada merah*
  • 8 biji cili padi merah/hijau*
  • Garam dan sedikit gula
  • 1/2 cwn air
  • minyak utk menumis
Cara2nya
  1. Potong sayur kangkung ikut suka, cuci bersih dan toskan. Ketepikan dulu.
  2. Tumbuk bahan2 yg bertanda* sehingga lumat.
  3. Panaskan minyak dlm kuali, tumiskan bahan2 yg ditumbuk sehingga naik bau.
  4. Masukkan kangkung dan gaul rata, masukkan garam dan sedikit gula, gaul lagi.
  5. Masukkan sedikit air dan tutup kuali sebentar dlm 3 minit. Buka penutup kuali dan gaul kangkung lagi.
  6. Bila dah masak tutup api dan bolehlah di angkat dan di hidangkan.
Sambal Tumbuk/ Sambal Totok

Bahan-Bahan
  • 3 tangkai cili merah
  • 10 biji cili padi merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 cawan ikan bilis- di bersihkan kotoran, cuci dan toskan
  • secubit garam dan sedikit gula
Cara menyediakannya.
  1. Panaskan minyak dan gorengkan ikan bilis sehingga garing. Angkat dan toskan.
  2. Goreng pula bawang putih sebentar, angkat dan toskan minyak.
  3.  Gorengkan pula lada dan cili merah. Tutup kuali dngn tutup periuk masa ni dan kecilkan api supaya cili tak metetup2. Goreng dlm 3 minit je. Angkat dan toskan minyak.
  4. Tumbukkan cili merah, cili padi, bwng putih dan separuh ikan bilis tadi sehingga hancur. Masukkan secubit garam dan sedikit gula.
  5. Masukkan pula ikan bilis yg selebihnya dan tumbuk kasar2 je.
  6. Setelah siap, gaul rata dan letakkan dlm mangkuk. Siap dan bolehlah di hidangkan bersama bubur nasi.
Related Posts with Thumbnails