Tuesday, November 25, 2014

Bingka Pisang Sedap

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Petang2 ni sedap layan bingka pisang. Kalau ada stok pisang masak banyak, mesti buat kuih bingka pisang ni selain apam pisang. Paling2 pun jemput2 pisang. Banyak kali guna resepi DZana ni. Kalau buat bingka pisang,mesti guna resepi ni sbb sedap sngt, mewah dngn rasa pisangnya. Rasanya seakan2 kuih lepat/belebat pisang, cuma tak guna daun pisang je. Pada peminat kuih muih berasaskan pisang tu, bolehlah cuba resepi ni, boleh juga tngk bingka pisang sblm ni.




Bahan-Bahan (loyang 8 inci)
  • 1 sisir pisang masak ( 10 - 13 biji).. di lenyek kasar
  • 1 cwn tepung gandum*
  • 3/4 cwn gula pasir*
  • 1 cwn santan*
  • 1 cwn susu sejat/cair*
  • 1 biji telur*
  • 2 sudu besar butter*-cairkan dulu, biarkan suam
  • sedikit garam
Cara-cara
  1. Blender semua bahan*
  2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
  3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter.
  4. Bakar 180C selama 1 jam.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
  5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi sedap.

Sunday, November 23, 2014

Delicious Apple Cake

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Selamat bercuti pd anak2 semua juga pd guru2 yg terlibat. Moga cuti persekolahan ini dpt di manfaatkan bersama dngn sebaiknya. Kek epal ni saya buat masa jamuan akhir tahun sekolah agama Hamka. Jamuan tu kena pada hari yg sama, jadi saya buat Apple Strudel Muffins utk sekolah Kebangsaan dan Delicious Apple Cake ni utk jamuan akhir tahun Sekolah Agama. Hamka mmng suka makan epal, jadi dia yg cadangkan supaya mama buat epal kek utk kwn2nya. Kebetulan bahan2 semua ada, jadi mudahlah kerja mama di dapur. Alhamdulillah kek ni mmng sedap, nak buatnya pun mudah. Pada kwn2 yg teringin nak merasa tu, bolehlah cuba. Lebih2 lagi dah cuti sekolah ni, bnyk permintaan anak2 yg kita kena tunaikan. Kalau nak makan kek tu, boleh cuba resepi kek epal yg sangat sedap dan moist ni. Resepi juga boleh lihat diSINI.Terima kasih pd penyumbang resepi asal.




Bahan-Bahan- (loyang 8 inci)
  • 500gm Buah Epal (Green/Fuji) - kupas kulit, buang empulur tengah, cincang 1cm kiub
  • 150gm Gula Perang 
  • 3 biji Telur (Gred A)
  • 1 cwn Minyak jagung/minyak masak
  • 1 sudu teh Parutan Kulit lemon -tak letak pun takpe
  • 200gm Tepung Naik Sendiri
  • 1/3 sudu teh Serbuk Kayu Manis
Cara-Cara
  1. Letakkan gula, telur dan minyak ke dlm mangkuk, pukul sehingga pekat.  
  2. Campurkan parutan kulit limau.  
  3. Ayakkan tepung dan serbuk kayumanis ke dlm adunan dan kacau rata.  
  4. Gaulkan epal sehingga rata .
  5. Tuangkan ke dlm tin yg di minyakkan dan bakar 170C selama 45-50minit atau sehingga masak.
  6. Biarkan kek betul2 sejuk, barulah di potong.
** Kalau guna tepung gandum, tambahkan 1 sudu kecil baking powder dan ayakkan bersama. Saya guna epal Gala sbb rasanya yg masam manis.

Wednesday, November 19, 2014

Apple Strudel Muffins

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Lama tak buat muffin dan cupcakes. Kebetulan pagi tadi ada jamuan akhir tahun kelas Hamka, jadi saya buatkan muffin yg sangat sedap ni. Lagipun dah lama tak makan muffin ni, terasa sedap sangat....lagi2 yg baru masak tu, sedap betul dngn haruman cinnamon powder dan rasa ketulan epal bila di kunyah muffin tu. Bahan crumble tu pun sedap garing2. Rasanya utk jamuan sklh anak2, mmng sesuai buat muffin mcm ni, nak makan pun senang. Resepi kali ni saya copy&paste dari SINI, dan kwn2 boleh juga lihat resepi lebih kurang sama dan cara2nya di SINI. Selamat Mencuba...




Bahan-Bahan- dapat dlm 25 biji muffin
  • 2 cwn tepung gandum*
  • 1 sudu kecil baking powder*
  • 1/2 sudu kecil baking soda*
  • 1/2 sudu kecil garam* (saya letak secubit je)bhn bertanda* diayak bersama
  • 1 cawan gula halus
  • 1/2 cwn butter
  • 2 biji telur
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1 1/2 cawan epal yg di dadu kecil (dlm 2 biji)
Bahan Untuk Crumble :-
  • 1/3 cawan gula perang( Dark Brown Sugar)
  • 2 sudu besar tepung gandum
  • 1/8 sudu teh serbuk kayu manis
  • 1 sudu besar mentega
Cara-Caranya
  1. Panaskan oven pada suhu 200C, sediakan muffin cup jenis keras atau alas muffin pan dengan paper cup secukupnya. Satukan bahan2 untuk "crumble", gaul rata dengan hujung jari sehingga menjadi teksture seakan2 serbuk roti yang kasar. Ketepikan.
  2. Dalam mangkuk, satukan tepung gandum, b. powder, b.soda dan garam yg telah di ayak. Ketepikan.
  3.  Dalam bekas lain, pukul mentega dan gula hingga rata. Masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati. Masukkan esen vanilla dan kacau sebati. Masukkan epal dan gaul rata guna senduk kayu/spatula.
  4. Masukkan tepung tadi ke dalam adunan mentega sedikit demi sedikit dan gaul rata, kacau satu arah sahaja. Sudukan ke dalam bekas2 yang telah disiapkan tadi 3/4 penuh.
  5. Tabur dengan crumble tadi diatas setiap muffin tadi, tekan2 sikit. Bakar 25 minit atau hingga masak. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya. 
**Epal tu buang kulitnya, buang empulur tengah dan potong dadu kecil. Boleh guna epal hijau atau epal merah. Saya guna epal Gala sbb rasanya masam manis.
Related Posts with Thumbnails