Tuesday, July 21, 2015

Riang Ria Aidilfitri 2015

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Salam Aidilfitri dari kami sekeluarga buat pengunjung blog Sinar Kehidupanku. Maaf Zahir dan Batin jua di pinta andai selama perkenalan di alam maya ni ada kesalahan yg tidak di sengajakan. Mohon kemaafan juga sesama blogger andai terambil dan terguna resepi tanpa meminta izin terlebih dahulu. Harap di maafkan. Moga ukhuwah yg terjalin selama ini berkekalan bahagia selamanya dan mendpt keberkatan dariNya.
 Alhamdulillah tahun ni kami sekeluarga dpt beraya bersama. Kepulangan anakanda tersayang selama 4 thn diperantauan adalah saat2 yg dinantikan. Syukur..kami dipertemukan semula dan dpt beraya bersama. Saat paling membahagiakan bila beraya bersama insan2 tersayang.



















Tuesday, July 7, 2015

Puding Belang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Puding belang bentuk hati ni dah lama saya buat, tapi baru ni berkesempatan nak kongsikan resepinya kat sini. Resepi ni mudah je, cuma bila kita guna acuan yg menarik sikit, puding tu jadi cantik dan memikat selera. Saya sendiri pun teruja bila guna acuan mcm ni. Lagipun acuan ni murah je, beli kat Mr DIY....hi3..Ok kwn2 kita tngk resepinya jelah ya, nak sembang pun tak tau nak citer apa...mcm blurrrr tetiba. Pada yg teringin nak merasa tu, bolehlah cuba. Puding ni sedap di makan sejuk. Resepi juga boleh lihat di SINI. Terima kasih pd penyumbang resepi asal.




Bahan-bahan 
  • 10gm serbuk agar2
  • 200gm gula
  • 2 1/2 cawan air
  • 1 tin susu cair
  • 3 sudu besar butter
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • 2 biji telur
  • sedikit pewarna kuning dan perisa koko
Cara-cara
  1. Masak agar2 dengan air dan gula hingga hancur.
  2. Telur dipukul, masukkan tepung jagung dan susu cair. pukul sebati. tuangkan kedalam agar2 tadi.
  3. Masukkan butter. mendidih, tutup api. bahagi kepada dua.
  4. Satu bghn dicampur pewarna kuning dan satu lagi warna coklat dan perisa koko.
  5. Tuang sesenduk warna kuning, sejukkan sekejap, tuang pula warna hijau dibahagian tengah sedikit..ulang hingga habis.
  6. Sejukkan dan hidangkan.

Wednesday, June 24, 2015

Bubur Som Som

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Menu berbuka puasa yg amat saya gemari. Lebih sedap bila di makan sejuk. Bila puasa ni mmng menu bubur atau pengat yg menjadi pilihan saya. Kalau ada dua menu ni, mmng takmo mkn nasi dah. Resepi pun mudah je, boleh juga lihat diSINI dan diSINI. Biasanya bubur ni warna putih atau hijau je kan, kali ni saya buat warna warni supaya lebih menarik lagi dan memikat selera.




Bahan-bahan
  • 100 gm tepung beras-Yatie guna 1 cwn
  • 100 gm tepung jagung-Yatie guna 1 cwn
  • 1,750 ml santan (500 ml KARA+ air)
  • 1 sk garam atau secukup rasa
  • sedikit pewarna hijau, merah dan kuning
  • 2 helai daun pandan-disimpulkan

SIRAP GULA MELAKA :-(saya buat separuh adunan sirap gula melaka ini)
  • 500 g gula melaka
  • 1/4 cwn gula pasir
  • 1000 ml air
  • 2 helai daun pandan - disimpul
Cara-cara
  1. Masak sirap gula hingga gula larut dan tapis.Ketepikan.
  2. Satukan kesemua bahan2 dalam periuk dan gaul rata.
  3. Masak hingga pekat dan kilat,hingga adunan meletup-letup, guna api sederhana dan sentiasalah di kacau rata. Saya masak dlm 1/2 jam.
  4. Bila dah masak,tuang adunan ke dalam loyang atau acuan dan sejukkan.
  5. Sajikan bersama sirap gula melaka.
**Kali ni Yatie buat 4 warna, saja nak nampak lebih menarik bubur som2 ni dan anak2 teruja nak merasainya. Semasa masak adunan ni, Yatie masukkan sekali daun pandan yg disimpul dan masak spt biasa. Bila adunan dah masak tu, keluarkan daun pandan tadi dan saya bahagikan pada 4 dan warnakan. Kemudian cepat2 tuangkan ke dlm bekas yg di sediakan.


Related Posts with Thumbnails