Monday, September 29, 2014

Puding Kek Cendol Gula Melaka dan Cincau

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Tengok puding kek ni rasa nak berhenti menaip je, rasa nak buka petiais dan ambil puding ni. Masih terasa2 lagi kesedapannya, lebih2 lagi bila di makan sejuk. Resepi ni saya dapat dari kawan FB yg belajar berbayar buat puding kek ni. Alhamdulillah dan terima kasih kerana kesudian Mrs Nor Wahid berkongsi resepi di fb dan mendapat keizinan dari tuanpunya resepi utk di kongsikan. Moga bertambah2 murah rezeki dan sentiasa mendpt keberkatan dariNya.
Sebelum ni pernah juga nampak di blog Ita Masam Manis buat puding kek ni, makinlah teruja nak mencubanya. Bila dah buat tu, tak sabar nak merasanya. Bayangkan gabungan kek pandan, gula melaka, cendol dan cincau....mmng sedap sangat. Pada kwn2 yg nak merasa tu, bolehlah mencubanya....mmng sedap dan berbaloi buat sendiri. Kalau beli tu, dah tentu harganya mahal kan, ni resepi dah ada...apalagi....cubalah...In Shaa Allah menjadi. Jom tngk resepinya...




Bahan-Bahan  - Acuan 10 x 10 X 3

1 keping kek span pandan

Bahan A:

  • 500 ml santan pekat (200ml santan kara+300 air)
  • 500 ml susu cair
  • 10 gm serbuk agar2
  • 150 gm gula merah/gula melaka
  • 1 ½ tsp serbuk hoen kwee (putih)
  • 1 biji kuning telur
  • Secubit garam
  •  
Cara2nya
  •  Masak semua sekali bahan A hingga mendidih dan sentiasa di kacau.
  • Biarkan suam sikit,kemudian tuang atas kek. Ketepikan

Bahan B

  • 600 ml santan pekat + 400 ml air *
  • 10 gm serbuk agar2*
  • 150 gm gula castor*
  • 1 ½ tsp serbuk hoen kwee (putih)* 
  •  
  • 100 gm cincau (potong kiub)
  • 200 gm cendol - yg telah di toskan airnya 
  • Pewarna green apple dan lemon yellow
Cara2nya

1. Masak hingga mendidih semua bahan B yang bertanda *
2. Bahagikan adunan kepada 2 bekas . 1 diwarnakan lemon yellow, 1 lagi green apple. Ketepikan.
3. Taburkan cendol di atas lapisan bahan A
4. Kemudian lapiskan dengan adunan lemon yellow. Sejukan biar sedikit keras
5. Bila dah agak keras, tabur cincau dan lapis dengan adunan hijau
6. Hias dengan cincau di atasnya . Sejukkan
**utk setiap lapisan puding, hendaklah di cucukkan sedikit dngn garpu supaya lapisan yg lain melekat. 

RESEPI KEK SPAN PANDAN- loyang 10x10x2inci

Bahan-bahan
  • 150 gm tepong super fine/tpng kek/tpng gandum*
  • 1 sudu teh baking powder*(*di ayak bersama)
  • 150 gm gula kastor
  • 5 biji telor gred A
  • 1 sudu besar ovalette
  • 80 ml susu segar/air pandan
  • 80 ml minyak masak 
  • 1 sudu teh pes pandan
  • Sedikit pewarna hijau
Cara-cara :
  1. Satukan gula, ovalette, tepong, serbuk penaik dan telor dalam mangkuk adunan. pukul hingga pekat dan gebu selama 5 minit dengan kelajuan tinggi (tapi ini terletak kepada kelajuan pengadun masing-masing). Yatie pkl telur bersama gula hingga kembang dulu. Lepas tu baru masukkan ovalette dan pukul lagi hingga kembang.
  2. Perlahankan kelajuan dan masukkan susu segar/air pandan, pes pandan dan sedikit pewarna hijau... pukul lagi dengan kelajuan tinggi selama minit atau sehingga aduan kek benar2 ringan.
  3. Tuangkan minyak/ mentega cair berselang seli dngn tepung yg di ayak bersama b.powder kedalam adunan dan gaul dengan senduk sehingga sebati.
  4. Sediakan tin pembakar petak 10x10 inci, griskan dasarnya dan lapik kertas serap minyak. Tuangkan adunan dan bakar selama 45 minit atau hingga masak pada suhu 150 - 180 darjah celcius.
  5. Bila dah masak keluarkan dari oven dan telangkupkan kat atas redai kek... lebih kurang 5 minit... bagi mengelakkan kek kita kempis.
  6. Siap dan boleh di gunakan utk buat apa2 jenis puding kek .

Sunday, September 28, 2014

Kek Gula Hangus / Kek Sarang Semut

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Lama betul tak buat kek gula hangus ni, bukannya apa tau...takut tak menjadi sarangnya. Lagipun anak2 tak berapa suka kek ni sbb warnanya yg gelap...lagi2 Hamka, dengar je gula hangus dia terus takmo makan. Dia kata kek hangus mesti tak sedap...adohaiiiii..Bila terangkan padanya barulah dia senyum dan cubalah rasa kek ni. Macam biasalah bila cakap nama lainnya kek sarang semut, lagilah dia terberhenti dan takmo makan. Ada ke di carinya semut sbb namanya sarang semut.Sekali lagi nak menerangkan padanya, last mama cakap makan jelah ni kan rezeki...tak baik tau tak di makan langsung, nanti susah nak dpt rezeki lain. Hamka pun terus makan dngn senyum sinisnya mengatakan sedap mama kek ni...alhamdulillah.

Biasalah anak2 ni, kdng2 ok kdng2 tak kena dngn seleranya. Bagi saya mmng suka sngt kek ni, cuma lama sngt tak buat. Baru ni nampak Ita masam manis buat, rasa teruja nak membuatnya. Biasalah kalau dari Ita, pasti menjadi dan tak sabar ingin mencuba resepi K.Nor ni. Alhamdulillah ,menjadi cantik kek ni bersarang. Mulanya mcm tak yakin sbb tak perlu di pukul kembang telur dan bahan2 yg lain, cuma perlu kacau sebati dan perap 3 jam. Bila dah perap 3 jam tu pun mcm tak bersarang je, tawakkal dan yakin jelah terus bakar guna api bwh 40 minit dan guna api atas dan bawah 5 minit terakhir. Alhamdulillah menjadi cantik, bila dah sejuk, potong...wallahhhhh menjadi cantik sarangnya. Terima kasih K.Nor berkongsi resepi dan Ita yg meyakinkan Yatie utk membuatnya kali ni. Pada kwn2 yg masih fobia dan takut nak mencuba buat kek gula hangus ni, bolehlah cuba resepi ni, pasti menjadi. Kek ni sedap dan tak berapa manis. Selamat mencuba semua..




Bahan-Bahan
  • 1 1/4 cawan gula halus*
  • 1 cawan air panas*(*utk buat gula hangus)
  • 125gm butter
  • 4 biji telur gred A
  • 1/4 cawan susu pekat manis
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 sudu teh esen vanilla


Cara-Caranya 
  1. Mula-mula kita cairkan gula dahulu untuk membuat gula hangus. Ratakan gula dan biarkan gula mencair dengan api yang perlahan. Jangan kacau sebab nanti ia berketul-ketul. Tapi pastikan api perlahan dan pastikan gula tidak hangus.
  2. Bila gula dah cair dan perang, barulah tuangkan air panas sedikit demi sedikit. Jika guna air panas dia kurang sedikit merecik berbanding air sejuk. Bila dah sebati, sejukkan  dan ketepikan dulu.
  3.  Dalam bekas periuk kecil yang lain, cairkan mentega.
  4. Kemudian sejukkan juga hingga mencapai suhu bilik
Bila mentega dan gula dah sejuk, barulah sediakan bahan yang lain.
  1. Pecahkan telur dalam bekas dan kacau hingga telur cair dan rata, jangan pukul ya.. cuma kacau dengan senduk kayu hingga ia cair dan rata
  2. Kemudian masukkan susu pekat. Susu ni juga biarkan ia pada suhu bilik ( bukan sejuk dari peti ais) Kemudian kacau rata. Bila dah rata, masukkan mentega cair, dan kacau rata perlahan je..Masukkan esen vanilla. 
  3. Kemudian ayakkan tepung dan soda bikarbonat. Kacau rata perlahan.  Akhir sekali tuangkan gula hangus dan kacau rata.
  4. Tuangkan di dalam loyang 7x7 inc yang telah di lapik kertas pembakar dan di oleskan sedikit butter. Kemudian perap aduan ini 3. Lagi lama perap lagi cantik lubang-lubangnya .  
  5. Bila dah perap barulah masukkan di dalam ketuhar yang telah di panaskan terlebih dahulu 15 minit pada suhu 170C dengan hanya api bawah sahaja yang di on. 
  6. Bakar selama 45 minit.. 5 minit terakhir buka api atas dan bawah.
**45 minit tu kek memang dah masak dah.. kalau tak masak lagi panaskan semula.
Bila kek dah masak keluarkan dari oven dan letak atas redai
Tunggu kek sejuk sebelum di potong.

Friday, September 26, 2014

Rendang Daging Istimewa

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Kebetulan 24 sept hari ulangtahun perkahwinan saya, jadi buatlah pulut kuning dan rendang daging istimewa yg sedap ni. Ramai kwn2 yg bertanya resepinya. Saya pernah masak rendang sebelum ni diSINI. Di sini saya kongsikan sekali lagi bersama resepi pulut kuning sekali ya. Harap kwn2 berpuashati dan selamat mencuba. Saya mmng suka rendang ni, ianya tahan lama. Rasanya yg pedas2 manis buatkan ianya enak di makan bersama  pulut, nasi, ketupat, lemang,lepat dan pulut kuning. Waduh bila cerita ni terus laparlah....terasa2 lagi kesedapan rendang ni...kalau tak percaya tu, anda cubalah sendiri. Kali ni saya masak 2 kg walaupun cuma makan sendiri....tahan 2 hari makan....wallahhhhh sedapnya...



Bahan-Bahan
  • 1 kg daging btng pinang ( dihiris kecil dan nipis)
  • 1/2 cawan cili kisar
  • 2 cawan santan (sedikit pekat)
  • 2 sudu besar kerisik
  • 1/2 ketul gula melaka (hiris halus)
  • 2 keping asam gelugor
  • garam secukup rasa
  • 2 helai daun limau purut/daun kunyit
  • 1 cawan minyak masak utk menumis
Bahan Kisar Basah
  • 5 biji bawang merah
  • 1 labu bwng besar
  • 4 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 3 batang serai - di hiris halus dan kisar
Bahan Tumis
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 1 kuntum bunga cengkih
  • 2 biji buah pelaga
  • 2 batang serai - diketuk
Bahan Disangai/digoreng tanpa minyak dan Dikisar Kering
  • 3 sudu besar biji ketumbar
  • 1 sudu besar jintan manis
  • 1 sudu kecil jintan putih
Cara Memasak
  1. Hiris daging nipis, cuci dan toskan.(Kalau guna daging biasa rebus dulu hingga empuk)
  2. Panaskan minyak dalam kuali. Tumiskan bahan2 tumis hingga naik bau.
  3. Masukkan bahan kisar basah dan cili kisar dan kacau lagi.
  4. Masukkan bahan kisar kering. Kacau lagi. Masukkan daging dan gaul rata. Masak hingga keluar air daging dan kering sedikit airnya. Kacau sesekali.
  5. Masukkan santan dan kacau rata. Masak dengan api sederhana agar daging lembut elok.
  6. Masukkan pula gula melaka dan asam gelugor. Masak lagi hingga daging sebati.
  7. Bila daging sudah hampir masak, masukkan kerisek,daun limau purut dan garam secukup rasa dan masak hingga kuahnya pekat sedikit. Kacau rata. (bila dah letak kerisek, masakan akan mudah hangus, elok dikacau sesekali.....masa ni guna api kecil je).
  8. Perasakan, sekiranya dah cukup rasa, tutup api bila daging sudah benar2 empuk dan kuahnya pekat/kering.
  9. Setelah siap bolehlah di hidangkan bersama ketupat, pulut kuning atau nasi impit..


RESEPI PULUT KUNING

 Bahan-Bahan

4 cawan beras pulut
3 inci kunyit hidup/2 sb serbuk kunyit
1 keping asam gelugor
2 1/2 cawan santan + 1 sudu kecil garam, kacau rata
1 helai daun pandan, disimpul

Cara Penyediaannya.
  1. Kupas kunyit hidup (jika menggunakan kunyit hidup), cuci dan tumbuk, campur sedikit air dan perah jusnya. Cuci beras pulut dan rendam, campur asam gelugor dan jus kunyit @ serbuk kunyit tadi. Gaul rata dan biar terendam 6-7 jam.
  2. Kemudian toskan pulut tadi, keluarkan asam gelugor, letak daun pandan dan kukus 30 minit. Kukus di jaringannya dan buatkan sedikit lubang di tengahnya. Apabila pulut sudah separuh masak, alihkan pulut tadi ke dalam bekas lain. Masukkan santan sedikit demi sedikit sambil digaul hingga santan habis. Gaul hingga sebati bersama pulut dan kukus balik 20 minit.
  3. Bila masak, balik2kan pulut dan jika tiada lagi pulut yang mentah, boleh di alihkan ke dalam bekas lain. Hidangkan bersama rendang ataupun kari.
Related Posts with Thumbnails