Thursday, August 20, 2015

Talam Serimuka Durian

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Bertemu kita setelah sekian lama menyepi.Maklumlah busy yg amat. Terima kasih pd pengunjung blog yg masih sudi singgah dan mencuba resepi2 kat sini. Walau menyepi tapi saya rasa gembira bila tngk pengunjung yg berkunjung ke blog ni masih spt dulu, masih setia dan ada peminatnya tersendiri. Saya ikhlas berkongsi resepi dan dah tentunya gembira bila tahu kwn2 yg mencuba resepi kat blog ni menjadi dan kena dngn selera. Alhamdulillah.

Ok buat peminat kuih2 talam, bolehlah cuba resepi terbaik dari Chef Asma ni. Ramai yg kongsikan gambar2 serimuka durian ni kat fb. Saya teruja nak cari resepi yg semestinya menjadi dan sedap. Cari punya cari, maka jumpalah resepi dr Chef Asma ni di blog Fiza Nordin. Suka sangat sbb yg di cari2 dah jumpa. Bila dah jumpa tu mestilah nak cuba kannn. Kali ni terus buat dan alhamdulillah menjadi cantik kuihnya. Terima kasih Chef berkongsi resepinya, izinkan saya kongsikan resepinya kat sini pula ya. Pada kwn2 yg masih tercari2 resepi serimuka durian tu, bolehlah cuba...mmng sedap sangat.




Bahan2 utk lapisan bawah:
  • 500gm beras pulut - rendam 4 jam
  • 300ml santan
  • 300ml air
  • 2tsp garam
Cara2:
  1. Cuci beras pulut dan rendamkan 4 jam. 
  2. Tapis beras pulut dan tuang ratakan dlm loyang 10x10x3" bentuk 4 segi.
  3. Sebelum letak pulut, sapukan sedikit minyak di keliling loyang dan lapik loyang dengan plastik saiz 16x16"
  4. Tuang santan yg dah dah digaul dengan garam.
  5. Kukus selama 30 minit.
  6. Sementara tu, kita siapkan bahan2 utk lapisan atas.
Bahan2 utk lapisan atas:

(A)
  • 140gm tepung beras
  • 60gm tepung ubi
  • 60gm tepung gandum
  • 140gm gula halus - saya guna 200gm gula halus
  • 270ml santan
  • 470ml air
  • 1/4 tsp garam
  • 1/4 tsp alkaline water-saya guna air kapur
  • 2 biji telur
  • 1 sudu kecil pewarna kuning
(B)
  • 100gm isi durian diblend dgn 100ml air
Cara2:
  1. Satukan semua bahan2 A ke dlm mangkuk besar dan tapis.
  2. Campurkan bahan2 A dengan bahan2 B.
  3. Letak pewarna kuning dan kacau rata.
  4. Masak dalam kuali dgn api perlahan hingga naik wap dan kacau selalu guna whisk.
  5. Tuangkan adunan ke atas permukaan lapisan bawah.Kukus selama 25 minit.
  6. Setelah siap, biarkan betul2 sejuk barulah potong kuih guna pisau plastik supaya cantik.

Tuesday, July 21, 2015

Riang Ria Aidilfitri 2015

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Salam Aidilfitri dari kami sekeluarga buat pengunjung blog Sinar Kehidupanku. Maaf Zahir dan Batin jua di pinta andai selama perkenalan di alam maya ni ada kesalahan yg tidak di sengajakan. Mohon kemaafan juga sesama blogger andai terambil dan terguna resepi tanpa meminta izin terlebih dahulu. Harap di maafkan. Moga ukhuwah yg terjalin selama ini berkekalan bahagia selamanya dan mendpt keberkatan dariNya.
 Alhamdulillah tahun ni kami sekeluarga dpt beraya bersama. Kepulangan anakanda tersayang selama 4 thn diperantauan adalah saat2 yg dinantikan. Syukur..kami dipertemukan semula dan dpt beraya bersama. Saat paling membahagiakan bila beraya bersama insan2 tersayang.



















Tuesday, July 7, 2015

Puding Belang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Puding belang bentuk hati ni dah lama saya buat, tapi baru ni berkesempatan nak kongsikan resepinya kat sini. Resepi ni mudah je, cuma bila kita guna acuan yg menarik sikit, puding tu jadi cantik dan memikat selera. Saya sendiri pun teruja bila guna acuan mcm ni. Lagipun acuan ni murah je, beli kat Mr DIY....hi3..Ok kwn2 kita tngk resepinya jelah ya, nak sembang pun tak tau nak citer apa...mcm blurrrr tetiba. Pada yg teringin nak merasa tu, bolehlah cuba. Puding ni sedap di makan sejuk. Resepi juga boleh lihat di SINI. Terima kasih pd penyumbang resepi asal.




Bahan-bahan 
  • 10gm serbuk agar2
  • 200gm gula
  • 2 1/2 cawan air
  • 1 tin susu cair
  • 3 sudu besar butter
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • 2 biji telur
  • sedikit pewarna kuning dan perisa koko
Cara-cara
  1. Masak agar2 dengan air dan gula hingga hancur.
  2. Telur dipukul, masukkan tepung jagung dan susu cair. pukul sebati. tuangkan kedalam agar2 tadi.
  3. Masukkan butter. mendidih, tutup api. bahagi kepada dua.
  4. Satu bghn dicampur pewarna kuning dan satu lagi warna coklat dan perisa koko.
  5. Tuang sesenduk warna kuning, sejukkan sekejap, tuang pula warna hijau dibahagian tengah sedikit..ulang hingga habis.
  6. Sejukkan dan hidangkan.
Related Posts with Thumbnails