Saturday, April 25, 2015

Puding Sumi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Alhamdulillah bertemu kembali setelah sekian lama berehat panjang. Sebenarnya saya ok je, cuma masa yg tak berapa mengizinkan utk berlama2an di lappy ni. Hari ni saya nak kongsikan resepi puding sumi yg hot sblm ni. Sebelum ni nak buat, tapi takde acuan yg sesuai, so tak kesampaianlah nak buat dan merasa. Padahal resepinya mudah je, tapi bila guna acuan ni dan susunan sumi yg cantik mcm ni buatkan siapa melihatnya pasti teruja nak buat sama, betul tak? Saya lah tu.. Bila dah buat ni baru puashati dan puas makan...sedap di makan sejuk.

Terima kasih pd tuan punya resepi, kali ni saya kopipes dari blog Dapur Miza. Pada kwn2 yg masih tercari2 resepi puding sumi ni, bolehlah cuba resepi mudah ni...sedap taw. Jom kita semak resepinya.





Bahan-Bahan:-

  • 10 gm  serbuk agar-agar  (yang tak berwarna)
  • 200 gm gula pasir
  • 1 liter air
  • 2 helai daun pandan, dicarik dan disimpul
  • 4 sudu besar tepung kastard*
  • 1 tin susu cair*(bhn bertanda *disatukan)
  • 1 bungkus jelly sumi atau secukupnya
  • sedikit esen vanila
  • pewarna jika suka

Cara- Caranya

1. Buka setiap sumi dan toskan airnya. Susun sumi ke dalam acuan. Simpan ke dalam peti sejuk beku dahulu.

2. Dalam periuk, masukkan air, serbuk agar-agar, gula dan daun pandan. Bukak api, masak sampai agar-agar dan gula hancur dan mendidih. Buangkan daun pandan.

3. Masukkan tepung kastard yang dilarutkan dengan susu cair ke dalam bancuhan agar-agar tadi.

4. Dah mendidih, tutup api, biarkan suam sedikit sebelum dituang ke atas acuan yang berisi sumi.

5. Kalau nak berwarna, tuangkan sedikit pewarna ke dalam bancuhan dan tuang ke dalam loyang.

6. Biarkan suam sedikit sebelum disimpan dalam peti selama 3 jam atau semalaman sebelum dihidang.

**Bila nak lapis adunan puding, biarkan beku sedikit, kelar2kan sikit permukaan barulah tuangkan adunan yg seterusnya supaya puding melekat cantik.

Friday, March 20, 2015

Talam Suji

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Lama dah tak buat kuih2 talam ni, rasa teringinlah pulak nak makan kuih talam. Bila nak buat ni, peninglah pulak, kalau boleh semua2 nak di buatnya. Kalau kat rumah ni ramai takpelah juga ada yg makan, ni cuma Dina dngn Hamka je. Kalau nak buat pun time ada tempahan dan nak bawa blk kmpng, masa tu buatlah lebih. Ok kali ni saya buat talam suji kegemaran kami sekeluarga. Resepi mcm biasalah dari Chef Asma yg mmng terkenal dngn kuih muih yg cantik dan sedap tu. Banyak kali saya guna resepi ni, mmng mudah dan semestinya sedap sangat. Pada kwn2 yg masih tercari2 lagi resepi talam suji sedap tu, boleh cuba resepi ni.




BAHAN2 UTK LAPISAN BAWAH

Bahan (A)
  • 180gm tepung suji @ semolina
  • 450gm air
Bahan (B)
  • 220gm gula castor
  • 2 biji telur
  • 200ml santan (saya guna santan kotak Kara)
  • 250ml air
  • pewarna kuning
Cara-caranya:-
  1. Rendam bahan-bahan A selama 30 minit. rendam dalam periuk.
  2. Satukan semua bahan-bahan B dalam bekas, kacau rata dan tapis masukkan dalam periuk yang mengandungi bahan A.
  3. Kacau atas api yang sederhana dengan senduk kayu. Kacau biar keras sedikit (adunan akan nampak seperti terangkat sedikit dari periuk)
  4. Guna loyang 10 x 10 x 2 @ 3. sapukan sedikit minyak dan lapik plastik diatas loyang supaya senang untuk mengeluarkan kuih talam. Kukus selama 25 minit.
BAHAN2 UTK LAPISAN ATAS

Bahan (A)
  • 300gm gula merah
  • 50gm gula castor
  • 500ml air
Bahan (B)
  • 150gm tepung gandum
  • 3 biji telur
  • 250ml santan (saya guna santan kotal Kara)
  • 1/2 tsp garam
Cara-caranya:-
  1. Rendam bahan-bahan A sekejap untuk hancurkan gula atau anda boleh masak sehingga gula merah hancur dan sejukkan.
  2. Satukan semua bahan-bahan B, kacau sehingga rata
  3. Masukkan bahan B kedalam bahan A dan tapis.
  4. Kacau atas api yang sederhana dengan senduk kayu. jangan pekat dan jangan cair sangat. Tutup api dan guna pemukul telur untuk ratakan adunan.
  5. Tuang keatas lapisan bawah dan kukus selama 30 minit.

Thursday, March 19, 2015

Lempeng Bersama Sambal Sardin Dan Kari Daging

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Menu ringkas tapi menyelerakan. Lempeng ni nampak je mudah, tapi kdng2 nak menyediakannya pun malas, makan rajin plk tu. Hari ni saya merajinkan diri wat lempeng mudah ni. Kebetulan ada sambal sardin dan lebihan kari semalam, jadi buatlah lempeng ni. Bila makan tu mmng tak ingat...maunya berkeping2, sedap yg amat. Pada adik2 di luar sana yg nak buat lempeng mudah tu, boleh cuba resepi ni....slmt mencuba.





Bahan-Bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 1/2 cawan air
  • 1/2 sudu kecil garam
  • minyak masak untuk sapu di keliling kuali
Cara-Cara
  1. Satukan semua bahan2 untuk lempeng, kacau rata dengan whisk, boleh juga di blend semuanya.
  2. Rehatkan adunan 10 minit dan ketepikan sebentar.
  3. Panaskan non-stick frying pan. Sapukan dengan sedikit minyak masak.
  4. Tuang 1/2 cawan adunan tadi dan ratakan.
  5. Bila permukaan kelihatan pucat, terbalikkan lempeng tadi, masak hingga garing sedikit.
  6. Setelah masak, angkat dan letak dalam pinggan.
  7. Ulangi proses memasak hingga siap. Boleh hidangkan bersama kuah kegemaran.
Related Posts with Thumbnails