Friday, March 6, 2015

Kek Pisang Lembap Berkeju

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Lama sangat saya bercuti dari berblog, maklumlah skrng ni busy sangat. Sejak menceburkan diri dlm perniagaan kuih muih frozen, rutin harian jadi lain. Masa lapang diisi dngn membuat kuih muih frozen. Tak sangka baru permulaan, sambutan begitu menggalakkan. Terima kasih atas kepercayaan yg di berikan, saya amat2 menghargainya. Moga perniagaan ini terus sukses. Saya akan cuba perbaiki setiap kelemahan yg ada.
Ok, kek ni dah lama saya buat, dah jadi baja pun. Baru ni berkesempatan nak kongsikan kat blog. Kek pisang berkeju ni sangat sedap dan moist sangat. Pada yg nak merasa tu, bolehlah cuba resepi ni...mmng best. Terima kasih pd Mat Gebu berkongsi resepi, izinkan akak kongsikan resepinya kat sini ya.



BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 250 gram tepung gandum*
  • 1 camca teh soda bicarbonate*
  • 1/2 camca teh garam halus*(*digaul rata dan diayak)
  • 1/2 cawan parutan keju cheddar
  • 5 biji telur gred A
  • 120 gram gula perang (soft brown sugar)
  • 15 gram ovallate (kurang lebih 1 camca besar rata)
  • 225 gram pisang emas, 
  • 3-4 titik perisa pisang (atau boleh guna esen vanilla)
  • 225 ml minyak jagung (boleh guna mentega cair, jika suka)
CARA MEMBUATNYA :-)


  1. Panaskan oven pada suhu 175C (sebab che mat guna acuan warna hitam, che mat guna suhu 160C). Lenser acuan dengan mentega hingga rata. Lecek pisang bersama perisa pisang atau esen vanilla hingga hancur. Ketepikan.
  2. Dalam mangkuk adunan, gaul perang dengan ovallate hingga sebati. Masukkan telur (kesemua sekali). kemudian putar hingga rata. Tukar pada kelajuan tinggi dan putar hingga adunan kembang dan pekat seperti adunan kuih bahulu. 
  3. Sederhanakan kelajuan, masukkan pisang lecek dan putar rata. Masukkan tepung yang diayak sedikit demi sedikit hingga habis. Tambah parutan keju dan putar rata. Akhir sekali tuang minyak jagung, gaul rata dengan spatula. 
  4. Tuang dalam acuan dan ratakan. Bakar selama 45 - 50 minit atau hingga masak. Uji dengan lidi sate bersih dan cucuk bahagian tengah kek. Jika keluar bersih, tanda kek anda telah masak. Keluarkan dari oven, biarkan 5 minit dan boleh keluarkan dari acuan. Sejukkan sepenuhnya kek atas jaringan. Boleh hidangkan..

Monday, February 23, 2015

Kuih Bom Kentang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Menu minum petang yg sangat mudah dan sedap. Saya suka betul kuih muih tradisional ni, buatnya mudah dan rasanya semestinya sedap. Kali ni saya cuba resepi dari AlongRoz dan saya kopipes dari blog CT Delima. Inti kuih tu ikut selera masing2 ya, ada yg suka inti kelapa, kcng hijau ataupun kacang merah. Saya lebih suka inti kacang merah, lagipun nak cepat..guna inti yg dah siap je. Maklumlah nak makan kuih sedap, tapi ada kemalasan sikit...hi3.. Kuih ni mmng sedap bila di campur kentang ataupun keledek rebus yg di lecek. Jadi kuih taklah liat, sedang elok je kelembutannya. Pada penggemar kuih muih mcm ni, bolehlah cuba. Jom semak resepinya dan slmt mencuba.



Bahan-Bahan
  • 160 gm Keledek / kentang - kukus dan lecek
  • 240 gm Tepung Pulut
  • 40 gm Tepung Gandum
  • 70 gm Gula Kastor
  • Secubit Garam
  • 200 ml Air
  • Biji Bijan - untuk salut
  • Inti Kelapa/Kacang Merah/ Kcng Hijau- bulat2kan kecil
Cara-cara :
  1. Campurkan kesemua bahan (kecuali bijan dan inti). Tuangkan air sedikit demi sedikit dan uli adunan tepung sehingga sebati dan menjadi doh yang lembut. Bahagikan kepada 24 ketul.
  2. Leperkan seketul doh, letak seketul inti, balut dan bulatkan.
  3.  Golekkan ke atas biji bijan sehingga menyaluti seluruh permukaan bola kuih.
  4. Ulang sehingga habis.
  5.  Goreng dengan minyak yang dalam sehingga garing. Angkat dan toskan.
**petua supaya bijan melekat cantik di keliling kuih, dngn mencelupkan doh yg berisi inti ke dlm air sekejap saja dan salutkan bijan dan bulatkan rata. Siap dan bolehlah di goreng guna api sederhana hingga kekuningan.

Friday, February 13, 2015

Butter Prawn

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Hari ni nak kongsikan resepi butter prawn yg sangat sedap. Kalau dah namanya udang, masak apa pun sedapkan. Lebih2 lagi dpt udang fresh gitu, terasa manis kan. Resepi ni mudah je, saya kerap guna resepi ni utk butter prawn. Kawan2 juga boleh lihat diSINI. Pada peminat udang tu, boleh cuba resepi ringkas ni, lebih sedap ratah2 mcm tu je....maunya tak cukup mkn sekor. Biasanya saya gandakan dari resepi asal.



Bahan-Bahan
  • 12-15  ekor udang saiz sederhana besar
  • 2 sudu besar butter
  • 3 biji kuning telur
  • sedikit daun kari
  • sedikit cili padi
  • serbuk kunyit & garam
  • minyak utk menggoreng
Cara2:
  1. Lumur serbuk kunyit & garam kat udang. Goreng sehingga masak.Bila udang hampir masak tu, masukkan daun kari & cili padi. Gaul seketika sebelum diangkat. Bila dah masak,ketepikan.
  2. Dengan menggunakan minyak yg sama (yg ni Yatie guna minyak baru dlm 1/2 cawan)
  3. Panaskan minyak dan masukkan butter. Biarkan butter cair & minyak betul2 panas.Sementara tu,kacau2 telur bagi rata dan masukkan telur kuning dalam bekas roti jala.
  4. Matikan api bila minyak tu panas2. Dengan menggunakan 2 tangan, tgn kiri pegang telur kuning ..tgn kanan pegang garfu...tuang perlahan2 telur sambil tgn kanan mengacau dlm bentuk pusingan. Biar dia bertali2. Kemudian bila dah selesai, angkat telur tu danletak dlm tapis utk membuang minyak berlebihan. Boleh juga guna kitchen towel. Bila dah sejuk bolehlah di lerai2kan dan satukan bersama udang tadi.

Related Posts with Thumbnails